ترکمنستان

گام‌های تازه ایران‌ خودرو برای توسعه صادرات

به گزارش اخبار خودرو ،گروه صنعتی ایران خودرو حضور در بازار جهانی و کسب سهم بازار برای بنگاه‌های اقتصادی را یک ضرورت می‌داند و مانند هر بنگاه بزرگ دیگری در تبیین چشم‌انداز خود، ماموریت تغییر موقعیت از یک بنگاه محلی به بنگاهی در سطح جهانی یا منطقه‌یی را برای خود قائل است.

۲۵۸۲۳

تولید محصول در پایگاه‌های خارج از کشور و صادرات محصول کامل دو روش صادراتی ایران خودرو است. درحال حاضر تنوع تولید محصول در پایگاه‌های خارج از کشور و صدور محصول تولید شده با برند ملی ایران خودرو افزایش یافته که نشان‌دهنده استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در خارج از کشور است.

هم‌اکنون پس از ۱۵ سال از شروع ساخت خودرو ملی در عرصه صدور محصولی به نام سمند راه موفقیت در صنعت خودروسازی را طی کرده و صنعت خودروسازی ایران توانسته با صدور خودرو ملی و قطعات در بازار جهانی نامی از توان ملت ایران را به ثبت برساند و درکنار بخش‌های دیگر صنعت، توسعه‌یافتگی را تجربه کند. تثبیت حضور در بازارهای هدف صادراتی و توسعه بازارهای جدید از راهبردهای ایران خودرو در توسعه صادرات و توسعه محصول جدید است که افزایش ظرفیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه پلت‌فرم، محصول و قوای محرکه از الزامات دستیابی به این راهبرد است.

افزایش کارایی شبکه توزیع از طریق‌ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در توزیع، فروش و سایت‌های تولیدی و توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش از راه توسعه کمی و بهبود کیفیت نمایندگی‌های فروش خارج از کشور از رویکردهای ایران خودرو در توسعه بازار خارجی است. به این موارد باید اخذ و تمدید استانداردهای بازارهای هدف و برندسازی از راه ترویج و توسعه برند ایکو در سطح منطقه‌یی و جهانی را افزود. گروه صنعتی ایران خودرو در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیاز‌ها، رقبای آن بازار و عوامل دیگر یک یا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتی تعریف کرده است. برای حضور مستمر در بازارهای هدف، ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی، حفظ برند ملی و مونتاژ خودرو‌های رانا، دنا و سورن در سایت‌های فرامرزی در دستور کار قرار دارد.
توسعه راهبردهای بین‌المللی

گروه صنعتی ایران خودرو راهبرد خود در همکاری با شرکای خارجی را به صورت برد– برد تعریف کرده است. توسعه مدل همکاری مولتی برند و تغییر استراتژیک در سهم سبد محصولات در همکاری با شرکا و افزایش توان چانه‌زنی در نحوه و چگونگی همکاری‌ها با تاکید بر بالانس ارزی ازجمله راهبردهای اصلی ایران خودرو در همکاری با شرکای خارجی است. تغییر در مدل همکاری‌ها ازCKD کاری به سرمایه‌گذاری طرف خارجی در کل زنجیره ارزش خودرو و تکمیل سبد محصولات در کلاس‌های متفاوت و مورد نیاز در بخش‌های مختلف بازار نیز از دیگر راهبردهای ایران خودرو در سطح همکاری‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.
برنامه صادرات ایران خودرو در سال ۹۵

گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری برنامه صادرات ۲۰هزار دستگاه از محصولات به بازار‌های هدف را در دستور کار قرار داده است. ۳۰درصد صادرات ایران خودرو به کشورهای آسیای میانه و قفقاز(CIS) خواهد بود که تعداد ۶ تا ۹هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است. بخش دیگر صادرات محصولات ایران‌خودرو به کشور عراق است که علاوه بر خودرو سواری به صورت قطعات منفصله، صادرات کامیون به صورت آماده نیز برنامه‌ریزی شده است. صادرات به تونس و احیای سایت ونزوئلا از دیگر برنامه‌های امسال ایران خودرو در بخش صادرات است. ورود به بازار روسیه نیز از اهداف صادراتی این شرکت است که امیدوار است در این بخش نیز موفق عمل کند.
ظرفیت تولید در سایت‌های خارج از کشور

ایران خودرو در ۶ پایگاه تولیدی در فراسوی مرزها ازجمله بلاروس، روسیه، عراق، سنگال و ونزوئلا ظرفیت تولید ۶۳ هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. استراتژی معاونت صادرات ایران خودرو، فعال‌سازی و تولید محصولات جدید در این سایت‌ها است و بر همین اساس پس از چند سال توقف، تولید در سایت سیامکو سوریه از سر گرفته شده است. سایت سیامکو از ماه‌های آخر سال ۹۴ راه‌اندازی شده و محموله‌هایی نیز به این سایت ارسال شده است. براساس برنامه در سال جاری نیز تولید دو هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو ازجمله رانا، دنا و سورن در سایت سیامکو پیش‌بینی شده است.

در زمینه سایت ایران خودرو در آذربایجان، ایران خودرو هیچ گونه سرمایه‌گذاری در آذربایجان انجام نخواهد داد و مشارکت به صورت ارائه خدمات فنی و مهندسی برای راه‌اندازی خط مونتاژ خواهد بود. پیش از این صادرات ایران خودرو به صورت محصول آماده و کامل صورت می‌گرفت و با توجه به استقبالی که مردم آذربایجان از محصولات ایران خودرو داشتند، راه‌اندازی خط مونتاژ در این کشور برنامه‌ریزی شد. تولید سمند، سورن و رانا از برنامه تولید در بخش اول همکاری‌های دو طرف است.   همچنین طبق مذاکرات صورت گرفته، تولید خودروهای تجاری برای ناوگان حمل و نقل شهری در آذربایجان نیز پیش‌بینی شده است.
تولید بدون سرمایه‌گذاری

در سال‌های گذشته، ایران خودرو در برخی از کشورها به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید اقدام کرده است. در برخی از سایت‌ها که با سرمایه‌گذاری مستقیم ایران خودرو تاسیس شد در سایه بی‌ثباتی‌های سیاسی و شرایط خاص این کشورها، تولید به حالت نیمه تعطیل درآمد یا اینکه متوقف شد. هر چند در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر بازگشایی و از سرگیری تولید در این سایت‌ها منتشر شده اما راهبرد ایران خودرو در زمینه تولید در سایر کشورها تغییر کرده و به سمت تولید بدون سرمایه‌گذاری مستقیم حرکت می‌کند.

نزدیک‌ترین مثال در این زمینه راه‌اندازی خط تولید در کشور الجزایر بدون سرمایه‌گذاری مستقیم و صرفا با ارائه خدمات مهندسی و فنی است و به این ترتیب ایران خودرو خود را از چالش‌های احتمالی ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی کشورهای هدف مصون نگاه داشته و آینده صادرات محصولات خود را تضمین می‌کند.

پارس پلیس در ترکمنستان

گروه صنعتی ایران خودرو صادرات محصولات تجهیز شده به کشور ترکمنستان را با هدف افزایش سهم بازار کشورهای CIS آغاز کرد. در راستای اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های ایران خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و راه‌اندازی سایت آذربایجان و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است. بر مبنای قراردادی که با وزارت کشور ترکمنستان منعقد شده، تامین ۲۰۰دستگاه خودرو پلیس این کشور توسط ایران خودرو صورت می‌گیرد که در صورت تایید، تامین ناوگان مورد نیاز پلیس ترکمنستان از سوی ایران خودرو ادامه خواهد یافت. ترکمنستان از کشورهای مشترک‌المنافع است که ایران خودرو آن را به عنوان دروازه‌یی برای صادرات به کشورهای منطقه به شمار می‌آورد.

صادرات ایران خودرو در سال ۹۴

شرکت ایران خودرو طی سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۴ حدود ۲۳۴هزار خودرو به بازارهای هدف صادر کرده که بیش از ۱۰۳هزار دستگاه خودرو آن سمند بوده است. مهم‌ترین بازار صادراتی ایران کشور عراق است. این شرکت در سال ۹۴، ‌۱۰هزار و ۳۶۱دستگاه انواع خودرو صادر کرده است. گروه صنعتی ایران خودرو موفق به کسب تاییدیه موسسه استاندارد تونس برای صادرات رانا به این کشور شد.

کلام آخر

خودروسازان خارجی در بازارهای صادراتی جهانی رقابتی سخت دارند و هر یک تلاش می‌‌کنند با افزایش کیفیت و بالا بردن امکانات و کاهش قیمت، مشتریان بیشتری را جذب کنند و توان رقابتی خود را بالا ببرند. ایران پس از جلب مشارکت‌های بین‌المللی با انجام مطالعات در بازار و با شناسایی رقبا، استانداردها و نیاز کشور هدف می‌تواند خودروهای متناسب با تقاضا ارائه کند تا در کنار رقبای دیگر، تداوم صادرات امکان‌پذیر باشد.